Učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry

Typ štúdia: Bakalárske
Forma štúdia: Denná, kombinovaná
Dĺžka štúdia: 3 roky
Jazyk výuky: Slovenský, Nemecký
Absolvent bakalárskeho študijného programu učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry preukáže teoretické i praktické vedomosti, zručnosti a kompetencie z pedagogickej, psychologickej, jazykovednej a literárnovednej oblasti, ktoré nadväzujú na všeobecné stredoškolské vzdelanie a sú na úrovni pokročilých učebníc doplnených o vybrané aspekty najnovších poznatkov z uvedených oblastí štúdia. Ovláda odborovo-didakticky a kurikulárne relevantné historické a teoretické východiská jazykovednej a literárnovednej slovakistiky a ich medzidisciplinárne presahy a súvislosti. Disponuje základnými psychologickými, pedagogickými a didaktickými vedomosťami umožňujúcimi porozumieť vzťahu medzi procesmi učenia a vyučovania, vzdelávania a výchovy jednotlivca i dynamike sociálnej skupiny. Absolvent bakalárskeho štúdia si rozsahom a kvalitou svojich poznatkov, zručností a kompetencií vytvára predpoklady na štúdium 2. stupňa, v ktorom nadobudne kvalifikáciu na výučbu slovenského jazyka a literatúry na druhom stupni základnej školy a na strednej škole, v školskej praxi nájde profesionálne uplatnenie na pracovných pozíciách pedagogického asistenta a vychovávateľa, univerzálnejší rozmer nadobudnutých vedomostí, zručností a kompetencií mu však pomôže profesionálne sa uplatniť i v iných sektoroch verejnej či súkromnej sféry.

Absolvent je schopný aplikovať základné vedomosti z germanistiky, t. j. z nemeckej lingvistiky, literárnej vedy, kultúry i reálií nemecky hovoriacich krajín a základov odborovej didaktiky; využiť vedomosti o aktuálnych štátnych vzdelávacích programoch v povolaniach, na výkon ktorých je pripravovaný; uplatniť sa v organizačných podmienkach inštitucionálneho vzdelávania, čo mu umožňuje pôsobiť v jeho podporných zložkách, napr. ako pedagogický asistent, pedagogický pracovník pre voľnočasové záujmové činnosti žiakov (napr. vyučovanie cudzieho jazyka) a školský administratívno-metodický pracovník; uplatniť sa aj v oblasti cestovného ruchu ako sprievodca nemecky hovoriacich turistov; rozvíjať vedomosti a kompetencie získané v 1. stupni predmetného študijného programu v priebehu 2. stupňa štúdia rovnomenného študijného programu alebo iného podobného študijného programu v súvisiacom odbore.

Možné povolania:
  • Pedagogický asistent
  • Lektor jazyka
  • Textový korektor