Na deviatich vysokých školách pribudne jedenásť simulačných centier, ktoré pomôžu skvalitniť prípravu budúcich lekárov a zdravotníkov

Na deviatich vysokých školách pribudne jedenásť simulačných centier, ktoré pomôžu skvalitniť prípravu budúcich lekárov a zdravotníkov. Ako priblížilo Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR, študentstvu by simulačné centrá mali pomôcť získať skúsenosti v realistických podmienkach ešte pred tým, ako nastúpia do praxe.


Podporené budú sumou vyše 63 miliónov eur. „Cieľom podporených projektov je vznik nových a modernizácia existujúcich simulačných centier. Investície smerujú do inovatívnych učebných priestorov, špičkového vybavenia, najmodernejších simulátorov, výučbových technológií a aktualizácie študijných programov všetkých zdravotníckych odborov, vrátane všeobecného a zubného lekárstva, ošetrovateľstva, fyzioterapie, laboratórnych vyšetrovacích metód, rádiologickej techniky či urgentnej zdravotnej starostlivosti,“ uviedlo ministerstvo. Výzvu vyhlásilo vlani na jeseň, na projekte sa finančne podieľa Európska únia prostredníctvom programu Slovensko. O prostriedky sa mohli uchádzať všetky verejné vysoké školy, ktoré majú zdravotnícke a lekárske študijné odbory, a to aj v spolupráci so strednými zdravotníckymi školami. „Zapojili sa všetky,“ uviedol rezort školstva.

Pôvodne bolo na výzvu vyčlenených necelých 52 miliónov eur z európskych zdrojov. Na základe veľkého záujmu bola suma navýšená na bezmála 55 miliónov eur, spolu s príspevkom zo štátneho rozpočtu je celkový objem prostriedkov 63,4 milióna eur. Najviac peňazí (sumy sú zaokrúhlené smerom nahor), a to po desať miliónov eur získajú Katolícka univerzita v Ružomberku, Prešovská univerzita v Prešove, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach a Univerzita Komenského v Bratislave - Jesseniova lekárska fakulta v Martine. Deväť miliónov eur získa aj Univerzita Komenského v Bratislave. Ostatok prostriedkov si rozdelia Trnavská univerzita v Trnave, Univerzita Konštatntína Filozofa v Nitre, Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, Univerzita Komenského v Bratislave - Farmaceutická fakulta, Trenčianska univerzita Alexandra Dubčeka v Trenčíne a Univerzita veterinárneho lekárstva a farmácie v Košiciach. „Katolícka univerzita v Ružomberku na Fakulte zdravotníctva vytvorí simulačné výučbové centrum pre fyzioterapiu, ošetrovateľstvo, urgentnú zdravotnú starostlivosť, ako aj laboratórne vyšetrovacie metódy a rádiologickú techniku. Vznik simulačného centra na Univerzite veterinárskeho lekárstva a farmácie v Košiciach umožní študentom farmácie praktickú výučbu v kľúčových oblastiach ich budúcej praxe. Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach rozšíri funkčnosť Centra simulátorovej a virtuálnej medicíny na Lekárskej fakulte,“ priblížilo ministerstvo.

Vďaka podpore pre projekty vzniknú nové simulačné centrá a zmodernizujú sa už existujúce. Investície poputujú do inovatívnych učebných priestorov, špičkového vybavenia, najmodernejších simulátorov či výučbových technológií. Aktualizáciou by mali prejsť aj študijné programy všetkých zdravotníckych odborov, vrátane všeobecného a zubného lekárstva, ošetrovateľstva, fyzioterapie, laboratórnych vyšetrovacích metód, rádiologickej techniky či urgentnej zdravotnej starostlivosti. „Pri simulačnej výučbe riešia medici situácie, ktoré verne napodobňujú realitu. Na simulátoroch si nacvičia všetko potrebné, zlepšia svoje zručnosti, a tým aj starostlivosť o ich budúcich pacientov. Vďaka simulátorom budú študenti pripravení efektívnejšie reagovať na požiadavky praxe,“ ozrejmil štátny tajomník pre vysoké školstvo a akademický výskum Róbert Zsembera.
Ako ministerstvo školstva uviedlo, podporené projekty majú významný dopad ako na vzdelávanie, tak aj na zvyšovanie kvality zdravotnej starostlivosti a konkurencieschopnosti zdravotníckeho sektora na Slovensku. V celoeurópskom kontexte tiež majú umožniť ďalšie napredovanie slovenského zdravotníckeho školstva, keďže simulačné centrá sú štandard vyspelých univerzít. „Posilnenie ľudských zdrojov v zdravotníctve je kľúčové pre zaistenie dostupnej a kvalitnej zdravotnej starostlivosti. Viac študentov na lekárske fakulty neprilákame bez moderného systému vzdelávania založeného na aktuálnych trendoch. A potvrdzuje to aj veľký záujem vysokých škôl o vytvorenie alebo modernizáciu simulačných centier, že tento typ výučby je vnímaný ako kľúčový nástroj na zlepšenie pripravenosti budúcich lekárov a zdravotníkov,“ uzavrel minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD).
 
Zdroj: SITA
Foto: Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR