Jadrová energetika

Typ štúdia: Doktorandské
Forma štúdia: Denná, prezenčná
Dĺžka štúdia: 3 roky
Jazyk výuky: Slovenský, Anglický
Absolvent doktorandského študijného programu v odbore elektrotechnika - študijný program Jadrová energetika ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja v širokospektrálnej oblasti jadrovej energetiky a techniky. Štúdium je orientované na absolventov inžinierskeho, respektíve magisterského štúdia, inklinujúcich k riešeniu teoretických inžiniersko-vedeckých problémov v oblastiach počítačového modelovania a simulácií inovačných jadrových technológií vrátane materiálového výskumu konštrukčných komponentov jadrovo-energetických zariadení, počítačového modelovania a simulácií jadrových palivových cyklov, ich environmentálnych vplyvov,  radiačnej ekológie, aj problematík spojených s vyraďovaním jadrových zariadení z prevádzky. Predpokladom úspešného zvládnutia štúdia je schopnosť doktoranda abstraktne myslieť a tvorivo aplikovať najnovšie vedecké poznatky pri riešení vedecko-technických problémov s využitím moderných analytických a numerických metód modelovania a simulácií, informačných a komunikačných technológií. Doktorand sa naučí formulovať a chápať fyzikálne javy, teoretické a experimentálne poznatky o týchto javoch, hľadať adekvátne riešenia a modely, nové aplikácie v špecifikovaných disciplínach, vo vede, výskume a praxi. Štúdium umožní doktorandovi získať ucelené teoretické vedomosti a praktické skúsenosti pre zvládnutie metodiky vedeckej práce a pripraví ho na samostatnú vedeckú prácu.

Absolvent doktorandského študijného programu Jadrová energetika v študijnom odbore elektrotechnika:
  • získa hlboké teoretické a metodologické vedomosti, ako aj praktické skúsenosti z kľúčových oblastí týkajúcich sa jadrových, jadrovoenergetických a jadrovofyzikálnych zariadení a súvisiacej techniky;
  • osvojí si zásady samostatnej a tímovej vedeckej práce, vedeckého bádania, vedeckého formulovania problémov, riešenia zložitých vedeckých problémov aj prezentácie vedeckých výsledkov v oblasti jadrovej energetiky;
  • dokáže analyzovať a riešiť zložité a neštandardné vedecké a výskumné úlohy v oblasti jadrovej techniky a energetiky, a taktiež prinášať originálne a nové riešenia;
  • dokáže tvorivo aplikovať nadobudnuté vedecké poznatky v praxi, nájde profesionálne uplatnenie v rôznych odvetviach vedy, výskumu a priemyslu vo verejnom aj súkromnom sektore, ale najmä tam, kde sa venujú problematike zvyšovania jadrovej bezpečnosti v súvislosti s radiačnou odolnosťou a ďalšími vlastnosťami konštrukčných a jadrových materiálov, výskumu, vývoju a konštrukcii pokročilých typov jadrových a fúznych reaktorov, jadrového paliva a palivého cyklu, využitiu transmutačných technológií, vyraďovaniu jadrových zariadení z prevádzky, zaobchádzaniu s vyhoreným jadrovým palivom a rádioaktívnymi odpadmi, problematike detekcie, dozimetrie a ochrany pred žiarením, ako aj ekologickým a ekonomickým aspektom jadrovej energetiky. 
  • je schopný sledovať najnovšie vedecké a výskumné trendy v oblasti jadrovej energetiky a techniky, uplatňovať interdisciplinárny prístup pri riešení zložitých vedeckých a výskumných problémov a priebežne dopĺňať, aktualizovať a rozširovať svoje vedomosti formou celoživotného vzdelávania;
  • má kritické, nezávislé a analytické myslenie vedúce k novým komplexným myšlienkam a inovatívnym postupom; 
  • dokáže formulovať nové vedecké hypotézy pre pozorované javy a procesy v materiáloch, prostrediach a fyzikálnych poliach;
  • je zručný vo vytváraní a využívaní matematicko-fyzikálnych modelov a prostriedkov pri riešení vedeckých problémov a v ich implementácii pre IT technológie;
  • je zručný v analýze a syntéze experimentálnych dát alebo dát získaných z počítačových simulácií;
  • dokáže svoje poznatky, hypotézy a výsledky prezentovať, komunikovať a obhajovať pred medzinárodnou vedeckou komunitou;
  • dokáže plánovať, navrhovať, implementovať a využívať modely a stratégie pre spoluprácu výskumných, akademických pracovísk a priemyselnej praxe;
  • osvojí si zásady manažérskej práce, návrhu experimentov aj s časovým harmonogramom riešenia, vedenia a kontroly pracovníkov tímu;
  • dokáže viesť menšie aj väčšie kolektívy vedeckých, výskumných a vývojových pracovníkov, viesť a koordinovať veľké projekty a brať zodpovednosť za komplexné riešenia vedeckých a výskumných problémov;  dokáže efektívne komunikovať a spolupracovať s manažérmi vedeckých projektov a špecialistami z iných profesií; 
  • má pedagogické zručnosti a schopnosti pri vedení seminárov a individuálnom vedení študentov;
  • je kompetentný systematicky plánovať a podporovať rozvoj daného odboru pri zohľadnení najširších spoločenských, vedeckých, kultúrnych, právnych, ekologických a etických aspektov trvalo-udržateľného vývoja znalostnej spoločnosti.