Filmová a televízna réžia a scenáristika - špecializácia Filmová dramaturgia a scenáristika

Typ štúdia: Bakalárske
Forma štúdia: Denná, prezenčná
Dĺžka štúdia: 3 roky
Jazyk výuky: Slovenský
V 1. ročníku predmetu Scenáristika študent absolvuje cyklus etúd na vopred stanovené modelové situácie, ktoré mu umožňujú pochopiť špecifiká písania pre film. Etudy sú zoradené od jednoduchých po komplikovanejšie a umožňujú tak študentovi pochopiť rozdiely medzi písaním literárnym a dramatickým. Zimný semester je tak pre študenta elementárnym školením filmového uvažovania, pochopenia princípov filmovej reči a poetiky. Okrem toho systematicky pracuje na zbere materiálu pre svoj ročníkový scenár, pričom neskúma iba fyzické prostredie, ale skôr sieť vzťahov, ktoré jeho postavy obklopujú. Zber materiálu je nedielnou súčasťou prípravy na tvorbu audiovizuálneho diela. Na konci zimného semestra študent odovzdá námet na pôvodný scenár v dĺžke 20 minút. V letnom semestri študenti rozvíjajú svoj pôvodný námet a pod vedením hlavného pedagóga píšu scenár 20-minútového hraného filmu. Súčasťou tohto procesu je aj dramaturgická reflexia textov, diskusie k jednotlivým fázam vzniku scenára aj spoločné hľadanie vhodných riešení. Na konci prvého ročníku absolvujú študenti klauzúrne skúšky, kde komisia zložená z pedagógov hodnotí ich výsledný scenár. Súčasne odovzdávajú svoj vlastný výber literárnej predlohy, na adaptácii ktorej budú pracovať v druhom ročníku a prezentujú svoj výber formou pitchingu pred svojim hlavným pedagógom.

Povinné praktické a teoretické predmety (Dejiny filmu, Dejiny umenia, Filmová a televízna dramaturgia, Anglický jazyk) dopĺňajú odborné povinne voliteľné tvorivé predmety (Autorská tvorba, Kreatívne písanie, Rozbory hraných filmov, Filmová tvorba), ktoré spolu s výberovými predmetmi (Filmová žurnalistika, Filmové žánre, Metódy mediálnej tvorby, Rozbory dokumentárnych filmov) umožňujú študentovi rozvíjať vlastné tvorivé myslenie.

V 2. ročníku pracujú študenti na tzv. malej adaptácii, riešia problematiku adaptácie konkrétnej látky, osvojujú si adaptačné postupy pri prevode literárneho textu do filmovej reči. Pre lepšie porovnávanie rozvinutých schopností jednotlivých študentov vyberá hlavný pedagóg z prezentovaných literárnych predlôh jednu, ktorú adaptuje každý študent. Výsledok na konci zimného semestra potom slúži na porovnanie scenáristických zručností jednotlivých študentov. Záverečnou prácou zimné ho semestra je tzv. malá filmová adaptácia literárnej predlohy. Súčasne študenti hľadajú literárnu predlohu k celovečernému formátu filmovej adaptácie literárneho diela pre letný semester. Zvolená predloha sa odovzdáva na konci zimného semestra spolu s hotovým scenárom tzv. malej adaptácie. V letnom semestri študenti intenzívne pracujú na veľkej adaptácii, ktorú takisto spoločne hodnotia z hľadiska dramaturgie. Tu už ide o individuálnu prácu, keďže každý študent si vyberal literárnu predlohu podľa svojich preferencií. Záverečnou prácou letného semestra je Adaptácia literárnej predlohy v dĺžke 60 minút. Na konci druhého ročníka odovzdáva študent aj originálny námet na svoj bakalársky scenár v dĺžke 60 minút, absolvuje klauzúrne skúšky a svoj námet predstavuje na pitching fóre. Jednotlivé námety na bakalárske scenáre si vyberajú všetci pedagógovia Autorskej tvorby a vedú potom jednotlivo vybraného študenta v 3. ročníku. Pre rozšírenie scenáristických zručností je súčasťou 2. ročníka aj Ateliér tvorby pre deti, v ktorom sa môže študent venovať špecifickej cieľovej skupine a naučiť sa vytvoriť pre konkrétnu vekovú skupinu malý scenáristický útvar. Táto zručnosť v profesijnom živote môže absolventovi pomôcť pri uplatnení.

Povinné praktické a teoretické predmety (Dejiny filmu, Dejiny umenia, Filmová a televízna dramaturgia, Organizácia filmového festivalu, Realizačná prax a práca v štúdiu, Filmová tvorba, Anglický jazyk) dopĺňajú odborné povinne voliteľné tvorivé predmety (Autorská tvorba, Filmová estetika, Filmové adaptácie literárnych diel, Kreatívne písanie, Rozbory hraných filmov, Filmová tvorba), ktoré spolu s výberovými predmetmi (Asistencia na projekte, Ateliér – tvorba pre deti, Metódy mediálnej tvorby, Dejiny slovenskej televízie) umožňujú študentovi ďalej vniknúť do komplikovaného sveta audiovízie a súčasne rozvíjať vlastné tvorivé myslenie.

3. ročník je v autorskej činnosti kompletne podriadený tvorbe bakalárskeho scenára vo všetkých jeho fázach. V zimnom semestri študent buduje svoju látku od námetu, cez treatment, synopsu až po scénosled. Píše hĺbkovú charakteristiku svojich postáv, zdôvodňuje ich motivácie, pracuje na dialógových aj vizuálnych riešeniach scenára. V letnom semestri sa potom venuje jednotlivým verziám scenára, prezentuje svoje tvorivé zámery a zdôvodňuje ich pred svojich hlavným pedagógom. Súbežne pracuje študent na explikácii svojho tvorivého zámeru, ktorá pozostáva z rozboru látky, jej dramaturgickej analýzy a porovnania špecifík príbehu s už existujúcimi audiovizuálnymi dielami. Takáto explikácia je hĺbkovou analýzou, ktorá umožní študentovi prezentovať nielen rozvinutú schopnosť analýzy, ale aj orientáciu a prehľad v širokom spektre filmových diel.

Povinné praktické a teoretické predmety (Dejiny filmu, Dejiny umenia, Produkcia filmu, Osobnosti svetového filmu) povinne voliteľné tvorivé predmety už reflektujú náročnosť 3. ročníka (Autorská tvorba, Filmové adaptácie literárnych diel,), pričom výberové predmety dopĺňajú scenáristické zručnosti študenta a jeho rozhľad v problematike (Autorské právo, Televízny seriál, Vývoj filmových teórií, Kreatívne video).

Uplatnenie
Absolvent bakalárskeho študijného programu Filmová a televízna réžia a scenáristika sa v praxi môže uplatniť podľa svojich individuálnych vlastností, talentových predpokladov a záujmov, vyjadrených v špecializácii a voľbou výberových predmetov nasledovne:
  • autor scenárov pre rôzne typy audiovizuálnych médií,
  • ako dramaturg pri tvorbe audiovizuálnych programov,
  • ako dramaturg dokáže viesť menšie televízne pracovisko, alebo video štúdio.
  • ako režisér krátkometrážnych filmov,
  • na profesionálnej úrovni zvláda základné filmové profesie, kameru, strih a zvuk, pričom na základe zvolenej špecializácie sa vie uplatniť v televíznom prostredí ako kameraman, strihač alebo zvukár,
  • dokáže pružne reagovať na vývoj digitálnych médií a využiť ich v tvorivom procese,
  • je pripravený spoluorganizovať rôzne prehliadky mediálnych programov, sympóziá, tvorivé dielne, filmové prehliadky,
  • vo väčších štúdiách sa uplatní ako stredný obslužný personál pri tvorbe náročných audiovizuálnych projektov. (Asistent réžie, kamery, produkcie, manažmentu a pod.),
  • je pripravený reflektovať audiovizuálnu tvorbu formou recenzií a kritík,
  • po získaní titulu bakalár môže rozvíjať svoj odborný umelecký rast v nadväzujúcom alebo príbuznom magisterskom študijnom programe.