Školská psychológia

Typ štúdia: Doktorandské
Forma štúdia: Externá, prezenčná
Dĺžka štúdia: 4 roky
Jazyk výuky: Slovenský, Anglický
Absolvent navrhovaného študijného programu bude zrelým vedeckým pracovníkom, disponujúci poznatkami o pôsobení v sociálnom systéme a edukácie v širších súvislostiach. A to s ohľadom na psychologickú, vzdelávaciu, ekonomickú a organizačnú stránku národných i nadnárodných spoločenstiev a inštitúcií. Absolventi sa budú špecializovať v oblasti školskej psychológie.

Študenti budú do hĺbky oboznámení s vedeckým potenciálom a aktuálnymi trendmi rozvoja, budú poznať najnovšie výsledky príslušnej oblasti a budú schopní tieto výsledky aplikovať. Oblasť školskej psychológie je obohatená o nový a netradičný rozmer – rozmer „biodromálnosti“. Ide o rozmer prípravy a vzdelávania psychológa fungujúceho v procese edukácie, ktorá prebieha na celej biodromálnej dráhe človeka, počnúc psychológiou edukácie vo vývinovom období predškolského a školského veku, pubescencie a adolescencie, mladšej a strednej dospelosti až po starobu človeka. Absolventi sa uplatnia vo vedeckom výskume, v pedagogickej práci, v národných i nadnárodných inštitúciách, medzinárodných štruktúrach.
 

Teoretické vedomosti doktoranda psychológie

V treťom stupni štúdia sa pozornosť koncentruje na dôkladnú orientáciu v minulých i súčasných trendoch, koncepciách a teóriách o sociálnych, edukačných a psychologických javoch spolu s ich aplikáciou na zvolenú oblasť výskumu. Doktorandské štúdium je zároveň orientované na interdisciplinárny prístup k štúdiu skúmaného problému a vyžaduje oboznámenie sa aj s inými disciplínami než je špecifické zameranie dizertačnej práce.

Praktické a doplňujúce zručnosti na doktorandskom stupni

  • príprava, koordinácia a vedenie domácich a medzinárodných výskumných projektov;
  • tvorivý prínos k rozvoju teoretických základov vedného odboru;
  • expertízna a analytická činnosť;
  • publikačná činnosť v karentovaných a recenzovaných domácich a zahraničných periodikách;
  • pedagogické a poradenské pôsobenie;
  • reprezentácia akademickej obce na domácich a zahraničných odborných fórach;
  • schopnosť analyzovať a interpretovať aktuálne sociálno-psychologické a školské problémy.

Uplatnenie absolventov

Absolventi tretieho stupňa štúdia programu školská psychológia ovládajú vedecké metódy psychologického výskumu, sú schopní v plnej šírke riešiť škálu školských problémov, uskutočňovať expertíznu, poradenskú a konzultačnú činnosť pre štátne, samosprávne i mimovládne inštitúcie, prednášať na vysokých školách teóriu a metódy školskej psychológie.

Oblasti uplatnenia:

  • v akademickej oblasti prípravy, koordinovania a vedenia domácich a medzinárodných vedeckých tímov,
  • v rámci národných, európskych a regionálnych inštitúcií pri vypracovaní edukačných, školských psychologických projektov, expertíz a analýz,
  • ako autori publikácií v karentovaných domácich a zahraničných odborných periodikách,
  • ako aktívni reprezentanti akademickej obce na domácich a medzinárodných odborných fórach, konferenciách a seminároch,
  • v pedagogickom procese budú predstavovať kvalitný základ pre zvyšovanie kvality pedagogického pôsobenia v oblasti psychológie na domácich a zahraničných univerzitách.