Špeciálna pedagogika a pedagogika mentálne postihnutých Pedagogická fakulta Ružomberok Typ štúdia: Magisterské Forma štúdia: Externá, prezenčná Dĺžka štúdia: 2 roky Jazyk výuky: Slovenský Absolvent disponuje rozvinutými poznatkami o biologických, psychologických a sociálnych aspektoch vývinu jednotlivca so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesu v širších sociálno-vedných súvislostiach. Absolvent ovláda rozsiahle teoretické a praktické súvislosti obsahu špeciálnopedagogického vzdelávania a špeciálnej odborovej didaktiky v špecializácii pedagogiky detí a žiakov s mentálnym postihnutím. Disponuje didaktickými vedomosťami umožňujúcimi porozumieť vzťahu medzi procesmi učenia a vyučovania, vzdelávania a výchovy detí a žiakov s mentálnym postihnutím a taktiež v rámci práce so sociálnou skupinou s odlišnosťami. Disponuje kompetenciami v oblasti plánovania, projektovania, realizovania a hodnotenia výchovnovzdelávacieho procesu jednotlivca so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v škole. Zároveň disponuje interdisciplinárnymi poznatkami o vývinových procesoch detí a žiakov s mentálnym postihnutím, ich pozitívnej celoživotnej stimulácii a o špeciálno-pedagogických intervenciách v inštitucionálnych podmienkach. Orientuje sa v rôznorodých prístupoch výkonu ako špeciálny pedagóg v rámci profesijných činností, pozná široký repertoár adekvátnych postupov a metód. Absolvent disponuje poznaním o vzdelávacích a ďalších relevantných potrebách príslušných sociálnych skupín. Disponuje interdisciplinárnymi poznatkami o odlišnostiach vývinu jednotlivcov vyplývajúcimi zo zdravotných alebo sociálnych znevýhodnení, alebo nadania a talentu a z toho vyplývajúcich charakteristík špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb. Absolvent je spôsobilý formulovať adekvátne špeciálno-pedagogické závery v súvislosti s diagnostikou, odporúčania a usmernenia, efektívne kooperovať s rodičmi, sociálnym prostredím a ďalšími odborníkmi. Zohľadňuje individuálnu situáciu detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a samostatne navrhuje a realizuje optimálne rozvojové opatrenia s cieľom pozitívne modifikovať učenie, osobnostný vývin a správanie jednotlivca alebo skupiny so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Absolvent magisterského študijného programu špeciálna pedagogika je spôsobilý vykonávať samostatne profesiu špeciálneho pedagóga na úrovni nižšieho a vyššieho primárneho vzdelávania. Absolvent je schopný efektívne pracovať ako člen tímu a riadiť jednotlivcov a kolektív. Vie účinne komunikovať s rôznorodými aktérmi výkonu jeho profesie, externým prostredím a zvláda verejný prejav orientovaný aj na osvetovú a prednáškovú činnosť v rámci podpory ostatných odborníkov zabezpečujúcich výchovu vo voľnom čase. Povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený: Špeciálny pedagóg Učiteľ osôb so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami Vychovávateľ osôb so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami Podať prihlášku Odkaz na program